Koncepcja pracy szkoły
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
Szkoły Podstawowej
W SŁONEM
w latach 2020-2025
Opracowanie: mgr Łukasz Szydłowski
Słone 2020r.
„Ponieważ cel edukacji jest podwójny, tzn. wzbogacanie pamięci o dobre i użyteczne pojęcia oraz kierowanie woli drogą cnoty,
tak i podwójny musi być środek ich osiągnięcia: jeden to intelekt, drugi dotyczy serca.
Jeden dotyczy nauki, drugi miłosierdzia”.
(B. G. Baldo)
SPIS TREŚCI
I. Podstawa tworzenia koncepcji.
II. Misja i wizja szkoły.
III. Priorytety działalności Szkoły Podstawowej w Słonem.
IV. Sposób zarządzania szkołą oraz rozwoju bazy i wyposażenia szkoły.
V. Sposób mierzenia i oceny realizacji koncepcji.
-
Podstawa tworzenia koncepcji.
1. Polityka oświatowa państwa.
2. Polityka oświatowa organu prowadzącego.
3. Diagnoza funkcjonowania szkoły.
-
Misja i wizja szkoły.
MISJA SZKOŁY:
Szkoła Podstawowa w Słonem jest szkołą,
która wspiera rozwój talentów
oraz zapewnia uczniom odpowiednie warunki
do wszechstronnego rozwoju poprzez przygotowywanie ich do wyzwań,
jakie stawia współczesny europejski rynek pracy.
WIZJA SZKOŁY:
Szkoła Podstawowa w Słonem jest szkołą, która:
-
kieruje się dobrem i potrzebami wychowanków,
-
kształtuje postawy moralne, etyczne i społeczne właściwe dla społeczeństw demokratycznych,
-
stwarza uczniom warunki do wszechstronnego rozwoju,
-
rozwija umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy,
-
uczy kreatywności i przedsiębiorczości,
-
pokazuje tradycje kultywowane w regionie,
-
zapewnia bezpieczeństwo osobiste i emocjonalne oraz wzmacnia poczucie własnej wartości ucznia,
-
doskonali umiejętność komunikowania się w języku polskim i w dwóch wybranych językach obcych,
-
wychowuje człowieka skutecznie stawiającego czoła wyzwaniom współczesności, pozytywnie nastawionego do siebie, ludzi i świata, odpowiedzialnego za własne decyzje, zdolnego do współpracy i niesienia pomocy drugiemu człowiekowi.
-
Priorytety działalności Szkoły Podstawowej w Słonem.
GŁÓWNE KIERUNKI PRACY SZKOŁY:
W celu zapewnienia wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, przygotowania go do życia w społeczeństwie, zdobywania wiedzy i umiejętności oraz wyboru własnej drogi życiowej, w Szkole Podstawowej w Słonem będą kontynuowane dobre, sprawdzone działania. Ponadto planuje się rozwinąć ofertę edukacyjną szkoły stawiając na następujące dwa główne kierunki pracy szkoły, które zawierają w sobie wachlarz wszystkich wymagań wobec szkoły (zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 11.08.2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 6.08.2019r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek):
-
-
Doskonalenie procesu kształcenia ukierunkowanego na sukces edukacyjny każdego ucznia poprzez tworzenie optymalnych warunków procesu uczenia się – nauczania.
-
Planowane działania:
– utworzenie SZOKu (Szkolnego Ośrodka Kariery);
– przeprowadzenie Testu Uzdolnień Wielorakich dla uczniów I-III;
– powołanie zespołu do spraw współpracy z zakładami pracy, który będzie organizował spotkania z firmami – potencjalnymi pracodawcami w celu pokazania dzieciom i młodzieży, jaką wiedzę i umiejętności należy zdobyć, by zajmować określone stanowisko oraz jak w rzeczywistości ta praca wygląda;
– założenie klubu „Słone TV”, którego członkowie, poprzez comiesięczne wywiady ze „Słonym Gościem”, będą promowali wśród uczniów sukcesy zawodowe mieszkańców naszego regionu;
– organizacja cyklicznych spotkań z ludźmi różnych narodowości: „Learning to live together – uczyć się , aby żyć wspólnie”;
– poprawa wyników egzaminu ósmoklasistów poprzez wypracowanie skutecznych form bieżącej pomocy;
– upowszechnienie pracy metodami aktywizującymi oraz pracy na platformach edukacyjnych;
– wymiana z krajem, którego języka narodowego uczy się młodzież Szkoły Podstawowej w Słonem;
– nadanie szkole imienia Bartłomieja Pitiscusa oraz promowanie placówki poprzez pozytywny wpływ patrona szkoły (konkursy międzyszkolne z dziedzin, którymi zajmował się Pitiscus: matematyka, astronomia);
-wzmocnienie współpracy naukowej z Uniwersytetem Zielonogórskim, Centrum Nauki Keplera i Lasami Państwowymi (w ramach edukacji leśnej);
– zorganizowanie cyklu dni bez podręczników, podczas którego uczniowie sami będą wybierać to, czego chcą się nauczyć;
– opracowanie „Poradnika efektywnego uczenia się”;
– wydłużenie czasu działania świetlicy szkolnej i pracy oddziałów przedszkolnych;
– zwiększenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej;
– stworzenie przyjaznej atmosfery uczenia się poprzez:
-
Wprowadzenie elementów muzykoterapii,
-
Zmianę estetyki niektórych korytarzy i sal lekcyjnych poprzedzoną takimi działaniami jak m.in. zorganizowanie warsztatów architektonicznych dla dzieci i młodzieży oraz pracowników szkoły;
-
-
Rozwój talentów i pasji uczniów we współpracy z rodzicami i ze środowiskiem lokalnym.
-
Planowane działania:
– utworzenie kół zainteresowań w oparciu o pasje uczniów i nauczycieli, m.in. koło wokalne, SKS;
– zindywidualizowanie przygotowania uczniów do konkursów i olimpiad poprzez wspólne wypracowanie jak najlepszych metod i form pracy;
– stworzenie tablic szkolnych promujących rozwijanie talentów i pasji;
– kontynuowanie współpracy ze Klubem KIWANIS ADSUM Zielona Góra;
– kontynuowanie współpracy z rodzicami i zorganizowanie różnych akcji i spotkań,m.in. Uczniowie SP w Słonem – Seniorom, czyli wspomnienia łączą pokolenia; Młodzież czyta dzieciom;
– opracowanie broszury na temat organizacyjno-prawnych możliwości wpływania na warunki i jakość edukacji dzieci i upowszechnienie jej wśród rodziców;
– utworzenie Szkolnego Uniwersytetu dla społeczności lokalnej – warsztaty, kursy, szkolenia, spotkania z ekspertami: psychologiem, lekarzem, pedagogiem, prawnikiem itp.
– organizowanie debat „okrągłego stołu”, za którym siedzą różni partnerzy – rodzice, nauczyciele, wychowawcy, dyrektor, pracownicy administracji i obsługi– rozmawiający o wielorakich aspektach życia szkoły, słuchający się nawzajem, przedstawiający własne poglądy oraz podobne debaty z przedstawicielami uczniów poszczególnych klas;
– wzmocnienie zaangażowania rodziców w życie szkoły wprowadzając takie formy jak:
-
raz w półroczu uczniowie proszą swoich rodziców o dokończenie zdania: Dla moich dzieci chciałbym w szkole zorganizować… Na podstawie zebranych informacji ustalane są działania, które będą realizowane wspólnie z rodzicami;
-
raz na kwartał na godzinie wychowawczej uczniowie piszą list w imieniu szkoły do rodziców, aby później go im przekazać; w liście zachęca się do udziału lub współorganizowania trwających i planowanych przedsięwzięć; ważnym elementem listu jest, określenie w czym potrzebna jest pomocy rodziców.
-
Sposób zarządzania szkołą oraz rozwoju bazy i wyposażenia szkoły.
Skuteczne zarządzanie skupia się na tworzeniu optymalnych warunków nauczania i uczenia się, podmiotowym traktowaniu ucznia, rodzica i każdego pracownika szkoły, respektowaniu norm szkolnych i społecznych, budowie pozytywnego wizerunku absolwenta, zgranego zespołu pracowniczego oraz przyjaznego klimatu wokół szkoły.
W tym celu będę dążył do :
-
uzyskania wysokiego poziomu nauczania, opieki i wychowania, czego efektem będą sukcesy uczniów uzyskiwane w konkursach i olimpiadach, zawodach sportowych oraz z egzaminów wewnętrznych i zewnętrznych;
-
kontynuacji istniejących i wzbogacanie oferty szkoły o nowe koła zainteresowań po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb wśród uczniów i ich rodziców oraz sporządzeniu na jej podstawie planu działań na rzecz rozwoju zainteresowań i aspiracji wychowanków, co przyczyni się do sukcesów uczniów;
-
rozwoju jakości pracy szkoły poprzez systematyczne badanie różnych obszarów działalności szkoły podstawowej, opracowanie rocznego planu mierzenia jakości pracy, planu rozwoju, diagnozy potrzeb i oczekiwań społeczności szkolnej, stworzenie Szkolnego Ośrodka Kariery;
-
rozwoju kadry pedagogicznej poprzez: udzielanie nauczycielom wsparcia (np. wyznaczanie nauczycielom rozpoczynającym pracę opiekunów stażu spośród najbardziej doświadczonych nauczycieli), zachęcanie do pracy zespołowej w ramach zespołów przedmiotowych i problemowych, motywowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych poprzez udział w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia, ubieganie się o kolejne stopnie awansu zawodowego, uczestnictwo pracowników administracji w szkoleniach doskonalących, opracowanie szkolnego planu doskonalenia zawodowego;
-
wzmocnienia pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym poprzez: promocję w środowisku, organizację akcji charytatywnych, konkursów, współpracę z ośrodkami kulturalnymi, stowarzyszeniami i fundacjami, z policją, z klubami sportowymi, z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, z doradcami metodycznymi, uczestnictwo w gminnych uroczystościach;
-
budowy sprawnego systemu komunikowania się i obiegu informacji poprzez: współpracę z organem prowadzącym i nadzorującym na rzecz podnoszenia jakości w edukacji (raporty roczne), wewnętrznie opracowany system obiegu informacji, współpracę dyrektora szkoły z kolegialnymi organami nastawioną na sukces edukacyjny szkoły i ucznia, przekazywanie rzetelnych informacji uczniom i pracownikom szkoły, systematyczne przekazywanie rodzicom uczniów informacji o postępach w nauce i zachowaniu młodzieży oraz zbieranie przez szkołę informacji na temat oczekiwań rodziców wobec szkoły;
-
stałego monitorowania systemu administrowania i organizacji pracy: administracja pracuje zgodnie z obowiązującymi przepisami, szkoła gromadzi informacje o uczniu oraz prowadzi dokumentację kształcenia, w szkole funkcjonuje system odwołań, skarg i wniosków, uczniowie realizują obowiązek szkolny, zajęcia dydaktyczne są zaplanowane na cały okres nauki, odbywają się zgodnie z zatwierdzonym planem nauczania, są rozłożone równomiernie, statut szkoły jest zgodny z prawem oświatowym, w szkole istnieje wewnątrzszkolny system oceniania, a szkolne plany nauczania uwzględniają podstawę programową;
-
zarządzania zasobami materialnymi zgodnie ze strukturą działalności szkoły: pomieszczenia dydaktyczne są bezpieczne oraz należycie wyposażone, przygotowane i racjonalnie wykorzystane, ilość i jakość środków dydaktycznych umożliwia pełną realizację procesu dydaktycznego, biblioteka jest wyposażona zgodnie z potrzebami szkoły, baza dydaktyczna udostępniona jest uczniom, szkoła dysponuje zasobami, które są niezbędne w jej funkcjonowaniu oraz pomnaża zasoby materialne zgodnie z jej potrzebami;
-
rozwój bazy: budowa nowoczesnego placu zabaw dla oddziału przedszkolnego i szkoły; rozwój bazy sportowej.
Podczas realizacji powyższych celów dyrektor szkoły powinien wykazać się: zdolnościami menedżerskimi, mediacyjnymi, organizacyjnymi, umiejętnością planowania, kontrolowania i przewodzenia zespołem pracowniczym, empatią, rozumieniem istoty pracy nauczyciela, kreatywnością oraz stosować obiektywne kryteria oceniania, motywowania, nagradzania i karania pracowników. Poznanie całego zespołu pracowniczego oraz stylu pracy każdej jednostki z osobna pozwala na dobór właściwej metody zarządzania.
Preferowany styl zarządzania to styl demokratyczny oparty na zasadach (rzeczowy).
-
Sposób mierzenia i oceny realizacji koncepcji
Podstawą dokonania oceny skuteczności realizacji koncepcji będą:
-
wyniki uczniów w nauce, w tym egzaminu zewnętrznego;
-
osiągnięcia uczniów w konkursach, turniejach, zawodach, itp.;
-
opinia uczniów i ich rodziców o pracy szkoły;
-
wyniki kontroli zewnętrznych;
-
wyniki ewaluacji wewnętrznych i zewnętrznych;
-
opinia środowiska lokalnego o szkole;
-
opinia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o miejscu ich pracy;
-
stan bazy i wyposażenia placówki.
Dane niezbędne do dokonania oceny realizacji koncepcji będą systematycznie gromadzone (zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego) z wykorzystaniem następujących metod:
-
badania osiągnięć uczniów;
-
ankiety;
-
wywiady;
-
obserwacje;
-
analiza dokumentacji szkolnej.