Program wychowawczo – profilaktyczny
Podstawa prawna:
1.Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, ( Dz. U. z 2020r. poz 1327, z późniejszymi zmianami).
2.Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego, (Dz. U. z 2020r. poz. 685, z późn. zm.).
3.Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ( Dz. U. z 2020r. poz. 1492, z późn. Zm.).Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2018r. poz. 969, z późn. zm.).
4.Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. nr 179, poz. 1485, z późn. zm.).
5.Ustawa z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996r. nr 10, poz. 55, z późn. zm.) .
6.Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. nr 180, poz. 1493).
7.Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych
szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. nr 6, poz. 69).
8.Rozporządzenie MENiS z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach , szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013r. poz. 532).
9.Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 1999r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. nr 67, poz. 756, z późn. zm.)
10.Rozporządzenie MEN z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie zakresu i organizacji opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz. U. z 2004 r. nr 282, poz. 2814).
11.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2011r. nr 209, poz. 1245).
12.Konwencja Praw Dziecka.
13.Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz innych ustaw (Dz.U. z 2015r. poz.875).
14.Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach
systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015r. poz. 1249).
15.Statut Szkoły.
Główne cele wychowawczo-profilaktyczne:
– Wspieranie rozwoju osobowości młodego człowieka.
– Kształtowanie postaw i nawyków prozdrowotnych i proekologicznych.
– Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole.
– Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich.
– Kształtowanie postaw patriotycznych.
– Kształtowanie postaw wrażliwości na drugiego człowieka.
– Doskonalenie warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w szkole i poza szkołą oraz w świecie wirtualnym.
– Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ryzykownych i konfliktowych; także podczas pandemii koronawirusa;
– Eliminowanie zagrożeń utraty zdrowia i szans rozwojowych przez uzależnienia.
– Rozpoznawanie zagrożeń występujących w środowisku i przeciwdziałanie tym zagrożeniom.
– Promocja szczepień, w tym przeciwko Covid-19.
– Rozwijanie kluczowych kompetencji przedsiębiorczości i inicjatywy.
Priorytetami naszego programu wychowawczo – profilaktycznego są:
I. Wychowanie do życia w społeczeństwie.
II. Wychowanie do życia w rodzinie.
III. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie.
IV. Wychowanie czytelniczo – medialne.
V. Wychowanie ekologiczne.
VI. Wychowanie prozdrowotne.
Sylwetka absolwenta I etapu kształcenia.
Uczeń kończący klasę III:
– ma poczucie przynależności do klasy
– umie pracować w grupie, zna swoje prawa i obowiązki
– posiada umiejętność samodzielnej i systematycznej pracy
– potrafi grzecznie zachować się w różnych sytuacjach
– zna symbole narodowe, regionu, wie jak wobec nich się zachować
– potrafi rozróżnić dobro i zło w różnych sytuacjach
– wie, do kogo może zwrócić się o pomoc
– dostrzega różnice wśród ludzi, potrafi okazać szacunek drugiemu człowiekowi.
Sylwetka absolwenta II etapu kształcenia.
Uczeń kończący klasę VIII:
– przestrzega ogólnie przyjętych norm społecznych i etycznych
– potrafi prezentować swoje sądy z poszanowaniem zdania innych, jest tolerancyjny
– jest ciekawy świata, poszerza swoją wiedzę korzystając z różnych źródeł
– potrafi ocenić wagę i znaczenie informacji
– czynnie uczestniczy we wspólnych działaniach na terenie klasy, szkoły, środowiska
– zna i stosuje prawa i obowiązki ucznia
– ma poczucie tożsamości, przynależności kulturowej.
Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Rodzice:
– mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
– znają i akceptują program wychowawczo – profilaktyczny proponowany przez szkołę;
– wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa;
– wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
– aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
– dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci.
Wychowawcy klas:
– dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;
– wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się;
– prowadzą dokumentację nauczania;
– opracowują i realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
– koordynują pracę wychowawczo – profilaktyczną w zespole klasowym;
– dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;
– podejmują działania w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
– wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
– informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; integrują i kierują zespołem klasowym;
– wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów;
– wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku szkolnego;
– promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;
– inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji;
– współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
– współpracują z rodzicami; włączają rodziców w sprawy programowe i organizacyjne klasy;
– współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem, psychologiem i pielęgniarką;
– współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno – pedagogiczną, sądami rodzinnymi
Nauczyciele:
– oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;
– odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;
– udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;
– wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
– inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;
– kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;
– reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;
– dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów;
– wspólnie z pedagogiem I psychologiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
– współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą;
– proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią;
– realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Pedagog szkolny:
– prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
– diagnozuje sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
– podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
– minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
– pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
– wspiera nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
– udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
– podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
– minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom
Realizacja programu profilaktyki i wychowania odbywa się podczas:
– godzin lekcyjnych
– godzin do dyspozycji wychowawcy klasy
– zajęć sportowych
-zajęć pozalekcyjnych
– uroczystości szkolnych i środowiskowych
Metody i formy realizacji:
-pogadanki
-zajęcia tematyczne
-warsztaty
-prezentacje multimedialne
-projekcje filmów edukacyjnych
-wycieczki
– konkursy
– teatrzyki
– uroczystości wybrane z kalendarza imprez szkolnych
-spotkania z ciekawymi ludźmi
-inne
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Bartłomieja Pitiscusa w Słonem zaakceptowany przez Radę Rodziców został pozytywnie zaopiniowany i przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 2.09.2024r.
Dyrektor Szkoły Rada Rodziców
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE, KLASY I – III
I WYCHOWANIE DO ŻYCIA W SPOŁECZEŃSTWIE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: | |
1. | Wzajemne poznawanie się poprzez zabawę. | – integracja zespołu klasowego
– udział w uroczystościach szkolnych i klasowych – poznawanie osób wspomagających pracę szkoły -prawidłowe komunikowanie się |
– potrafi nawiązać bliskie i serdeczne kontakty w grupie rówieśniczej
– aktywnie uczestniczy w uroczystościach klasowych i szkolnych – ma poczucie przynależności do klasy – współdziała w grupie i uczy się postaw społecznych |
|
2. | Poznawanie reguł zachowania w miejscach publicznych. | – wdrażanie do używania form
grzecznościowych i kulturalnego zachowania – walka z wulgaryzmami – udział w imprezach kulturalnych – nauka właściwego zachowania |
– stosuje zwroty grzecznościowe
– rozumie potrzebę eliminowania wulgarnych słów – zachowuje się w sposób kulturalny i akceptowany społecznie – bierze udział w imprezach kulturalnych – zna zasady kulturalnego zachowania w miejscach publicznych |
|
3. | Uczenie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią. | – zapoznanie z regulaminami
( klasa, sala gimnastyczna, świetlica, boisko ) – nauka udzielania pierwszej pomocy i radzenia sobie w sytuacjach trudnych – zapoznanie z właściwym zachowaniem na wypadek zagrożenia i potrzeby ewakuacji |
– zna regulaminy
– zna podstawowe przepisy ruchu drogowego – zdobywa umiejętność udzielania pierwszej pomocy, potrafi pomóc sobie innym – wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia |
|
4. | Wdrażanie ucznia do samodzielnej
pracy. |
– wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku w miejscu pracy
– egzekwowanie wywiązywania się z powierzonych zadań – przejawianie inicjatyw – zachęcanie do udziału w konkursach |
– posiadają umiejętność przygotowywania swojego miejsca pracy.
– samodzielnie odrabiają prace domowe. – prezentują swoje wiadomości i umiejętności |
|
5. | Przestrzeganie założeń Konwencji
Praw Dziecka. |
– zapoznanie z prawami i obowiązkami
– rozwijanie umiejętności szukania pomocy |
– zna swoje prawa i przestrzega swoich obowiązków
– wie do kogo zwrócić się o pomoc |
|
6. | Kształtowanie postaw tolerancji . | – wdrażanie do tolerancji i szacunku w
stosunku do innych – uwrażliwianie na potrzeby innych poprzez udział w akcjach charytatywnych – zorganizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom słabszym |
|
II WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: |
1. | Rola rodziny w życiu człowieka. | – podtrzymywanie tradycji rodzinnych
i wzmacnianie więzi z rodziną poprzez organizację uroczystości – dostarczanie wiedzy na temat praw i obowiązków dziecka w rodzinie -wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną – -przekazywanie systemów wartości związanych z rodziną |
– rozumie znaczenie rodziny w życiu człowieka
– zna sposoby prawidłowego komunikowania się w rodzinie – kocha i szanuje swoich rodziców – pamięta o rodzinnych uroczystościach, uczestniczy w nich |
2. | Rozpoznawanie środo-
wiska rodzinnego uczniów. |
– prowadzenie wywiadów środowiskowych
– ustalenie rodzin zagrożonych alkoholizmem, patologią – udzielanie pomocy materialnej najuboższym rodzinom – dofinansowanie obiadów – dopłata do wycieczek, kolonii – zwolnienie z opłaty ubezpieczenia itp. |
– udzielenie pomocy uczniom z rodzin zagrożonych
– korzysta z udzielonej pomocy – zwraca się o pomoc |
3. | Pedagogizacja rodziców. | – prowadzenie pogadanek dotyczących rozwiązywania problemów wychowawczych itp.
-spotkania z pedagogiem, wychowawcą – zachęcanie do czytania literatury psychologiczno- pedagogicznej |
– rodzic stara się rozwiązywać problemy wychowawcze
– prowadzi rozmowy z pedagogiem, wychowawcą – szuka i czyta literaturę – poszerza swoją wiedzę |
III WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: |
1. | Symbole narodowe. | – zapoznanie z symbolami narodowymi.
– poznawanie legend polskich – udział w uroczystościach szkolnych i państwowych |
– zna symbole narodowe oraz słowa
hymnu państwowego – potrafi przyjąć odpowiednią postawę podczas uroczystości |
2. | Poznawanie najbliższej okolicy,
stolicy i innych miast Polski. |
– kształtowanie poczucia przynależności do
społeczności lokalnej, narodowej – wycieczki po gminie i powiecie |
-poznaje ciekawe miejsca
– poznaje sylwetkę patrona szkoły |
3. | Poznawanie słynnych Polaków. | – prezentacja wybitnych Polaków zasłużonych
dla ojczyzny |
– zna najważniejsze postacie |
4. | Kształtowanie postaw obywatelsko-
patriotycznych. |
– kształtowanie właściwych postaw
– rozwijanie szacunku do symboli narodowych – organizowanie apeli z okazji świąt państwowych |
– uczestniczy w uroczystościach
– potrafi przyjąć właściwą postawę – zna święta |
IV WYCHOWANIE CZYTELNICZO – MEDIALNE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: |
1. | Rozwijanie zainteresowań
czytelniczych. |
– doskonalenie umiejętności czytania ze
zrozumieniem – organizowanie konkursów czytelniczych, lekcji i imprez bibliotecznych, pasowania na czytelnika |
– swobodnie wypowiada się na różne tematy
– wymienia tytuły książek znanych autorów – bierze udział w konkursach czytelniczych |
2. | Korzystanie z różnych środków
informacji. |
– kształcenie umiejętności krytycznego wyboru
informacji medialnych, zagrożeń , skutków uzależnień od telewizji, Internetu, gier |
-stara się poprawnie wartościować i wybierać
programy oraz kontrolować czas korzystania z nich. |
3. | Przygotowanie do świadomego
korzystania ze zbiorów bibliotecznych. |
– nauka korzystania z biblioteki
– zapoznanie ze zbiorami bibliotecznymi – zapoznanie z regulaminem zachowania w bibliotece |
– wdraża się do samodzielnego korzystania
ze zbiorów – odpowiednio zachowuje się w bibliotece – szanuje książki |
4. | Aktywne uczestnictwo w kulturze. | – wyjścia do kina, teatru, filharmonii itp. | – zna podstawowe zasady dobrego wychowania
-wie, kiedy powinien ubrać się odświętnie |
V WYCHOWANIE EKOLOGICZNE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: |
1. | Ochrona przyrody i środowiska. | – kształtowanie umiejętności obserwowania
przyrody – uświadamianie odpowiedzialności za czystość środowiska – dbanie o stan środowiska w najbliższej okolicy – edukacja proekologiczna |
– uczestniczy w zbiórce surowców wtórnych
– potrafi segregować śmieci – wskazuje zagrożenia środowiska – dba o przyrodę i rozumie potrzebę jej ochrony |
2. | Poznawanie najbliższej okolicy. | – wycieczki krajoznawczo-turystyczne | – umie odpowiednio zachować się |
VI WYCHOWANIE PROZDROWOTNE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: | ||
1. | Nauka zdrowego stylu życia. | – promocja zdrowia
– nauka zasad przestrzegania higieny osobistej – wskazanie zagrożeń dla zdrowia |
– zna zasady zdrowego odżywiania i jego wpływu na zdrowie i kondycję fizyczną
-posiada nawyk dbania o własne zdrowie. -zwraca uwagę na utrzymanie higieny ciała. -dba o schludny wygląd zewnętrzny. |
||
2. |
|
-prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego | – zna podstawowe zasady bezpieczeństwa na drodze | ||
3. | Zapoznanie uczniów z zasadami
udzielania pierwszej pomocy. |
– przeszkolenie uczniów | -wie jakie czynności należy wykonać, by ratować życie drugiego człowieka
– zna numery alarmowe |
||
4. | Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu. | -korygowanie wad budowy, postawy oraz wymowy. | -korzysta z zajęć gimnastyki korekcyjnej,
zajęć logopedycznych |
||
5. | Wpajanie zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku. | -propagowanie wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia (higieny pracy, nauki i odpoczynku, odżywiania się).
|
-posiada wiedzę na temat zdrowego stylu życia
-prowadzi aktywny tryb życia |
||
6. | Profilaktyka uzależnień. |
|
-uczy się uczciwości, odpowiedzialności, asertywności, dokonywania słusznych wyborów
-umie „mówić nie”, gdy ktoś namawia do zapalenia papierosa, zażycia narkotyku, spożycia alkoholu, wspólnego pobicia kolegi. |
KLASY IV – VIII
I WYCHOWANIE DO ŻYCIA W SPOŁECZEŃSTWIE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: | ||
1. | Wyposażenie ucznia w umiejętności
niezbędne do współdziałania w zespole. |
– zapoznanie i egzekwowanie
norm współżycia społecznego – doskonalenie kompetencji emocjonalnych – eliminowanie zachowań agresywnych |
– zna zasady bezpiecznego i kulturalnego zachowania się
-szanuje cudze prawa i potrzeby -współpracuje w zespole – rozpoznaje i nazywa zachowania agresywne – potrafi nieagresywnie rozwiązywać konflikty |
||
2. | Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i
obywatelskich. |
– zapoznanie z zasadami funkcjonowania szkoły
– motywowanie do aktywnego udziału w życiu szkoły – kreowanie pożądanych postaw wobec obowiązków |
– zna dokumenty szkolne (Statut Szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny)
– jest świadomy praw i obowiązków – uczestniczy w życiu szkoły |
||
3. | Uczenie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią. | – zapoznanie z regulaminami
( klasa, sala gimnastyczna, świetlica, dojazdy, boisko ) – nauka udzielania pierwszej pomocy i radzenia sobie w sytuacjach trudnych – zapoznanie z właściwym zachowaniem na wypadek zagrożenia i potrzeby ewakuacji |
– zna regulaminy
– zna podstawowe przepisy ruchu drogowego – zdobywa umiejętność udzielania pierwszej pomocy, potrafi pomóc sobie innym – wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia |
||
4. |
|
-uczenie asertywności, empatii i panowania nad emocjami
|
– potrafi rozpoznać i nazywać uczucia
– potrafi radzić sobie ze stresem, swoimi emocjami i uczuciami – zna metody relaksacyjne, – potrafi być asertywny i współodczuwający |
||
5. | Stworzenie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa. | -kształtowanie postawy odpowiedzialności i wrażliwości społecznej oraz postawy godnej zaufania.
– zachęcanie uczniów do szukania pomocy w sytuacjach trudnych – wskazywanie instytucji, które pomagają młodzieży, rodzicom – korzystanie ze swoich praw w ramach obowiązujących przepisów – budowanie życzliwych relacji nauczyciel- uczeń-rodzic- wychowawca |
– zna i rozumie swoje prawa
– wie gdzie może zgłosić się po pomoc – umie życzliwie traktować innych ludzi |
||
6. | Wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i grupie rówieśniczej. | T–tworzenie reguł współżycia klasowego przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu
– uświadamianie uczniów o odpowiedzialności karnej za wykroczenia popełniane przez nieletnich – wpajanie szacunku dla cudzej i prywatnej własności, eliminowanie kradzieży i niszczenia mienia — |
– staje się wrażliwy na potrzeby innych – zna podstawowe zasady tolerancji |
II WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: |
1. | Zapoznanie się z sytuacją rodzinną ucznia. | – prowadzenie wywiadów środowiskowych
– ustalenie rodzin zagrożonych alkoholizmem, patologią – udzielanie pomocy materialnej najuboższym rodzinom – dofinansowanie obiadów – dopłata do wycieczek, kolonii – zwolnienie z opłaty ubezpieczenia itp. |
– udzielenie pomocy uczniom z rodzin zagrożonych
– korzysta z udzielonej pomocy – zwraca się o pomoc |
2. | Kontynuowanie przekazywania systemów wartości związanych z rodziną.
z |
– rola rodziny w życiu człowieka
– tradycje rodzinne – prawa i obowiązki w rodzinie |
-uczeń pogłębia swoją wiedzę nt. rodziny i zasad jej funkcjonowania. |
3. | Pedagogizacja rodziców. | – prowadzenie pogadanek dotyczących rozwiązywania problemów wychowawczych itp.
-spotkania z pedagogiem, wychowawcą – zachęcanie do czytania literatury psychologiczno- pedagogicznej |
– rodzic stara się rozwiązywać problemy wychowawcze
– prowadzi rozmowy z pedagogiem, wychowawcą – szuka i czyta literaturę – poszerza swoją wiedzę |
III WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: |
1. | Wspólnota Europejska a
tożsamość narodowa. |
– pielęgnowanie polskiej tradycji narodowej
– zapoznanie z istotą Wspólnoty Europejskiej – zapoznanie z krajami Unii Europejskiej – promocja sylwetki patrona szkoły |
– zna symbole Unii Europejskiej
– zna kraje członkowskie – zna sylwetkę patrona szkoły |
2. | Kształtowanie postaw obywatelsko-
patriotycznych. |
– kształtowanie poczucia przynależności do
społeczności lokalnej, narodowej – rozpowszechnianie wiedzy o historii i kulturze regionu, kraju – kształtowanie potrzeby celebrowania świąt narodowych i lokalnych |
– zna historię i kulturę okolicy, regionu, kraju
– uczestniczy w uroczystościach – potrafi przyjąć właściwą postawę |
3. |
Utrwalanie postaw patriotycznych, szacunku dla historii i tradycji, symboli narodowych. |
-kształtowanie postaw patriotycznych, szacunku dla historii i tradycji, symboli narodowych -zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami obywateli zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej 2- |
-posiada poczucie tożsamości narodowej
-wie, jak stać się dobrym obywatelem swego kraju i chce nim zostać |
IV WYCHOWANIE CZYTELNICZO – MEDIALNE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: | |
1. | Rozwijanie zainteresowań
czytelniczych. |
– doskonalenie umiejętności czytania ze
zrozumieniem – organizowanie konkursów czytelniczych, lekcji i imprez bibliotecznych |
– swobodnie wypowiada się na różne tematy
– bierze udział w konkursach czytelniczych – wypożycza książki |
|
2. | Korzystanie z różnych środków
informacji. |
– kształcenie umiejętności refleksyjnego, celowego
korzystania z elektronicznych nośników informacji |
-stara się poprawnie wartościować i wybierać
programy oraz kontrolować czas korzystania z nich. |
|
3. | Uwrażliwienie na uzależnienie od komputera, Internetu, telefonu komórkowego |
|
– potrafi być świadomym odbiorcą | |
4. | Aktywne uczestnictwo w kulturze. | – wyjścia do kina, teatru, filharmonii itp. | – zna podstawowe zasady dobrego wychowania
-wie, kiedy powinien ubrać się odświętnie |
V WYCHOWANIE EKOLOGICZNE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: |
1. | Kształtowanie postaw
i nawyków proekologicznych. |
– uświadomienie cywilizacyjnych zagrożeń
dla człowieka i przyrody – zaangażowanie w działania proekologiczne – kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan przyrody, troski o jej przyszłość -zapoznanie uczniów ze skutkami ingerencji człowieka w świat przyrody – zapoznanie z instytucjami działającymi na rzecz ochrony środowiska – uczenie właściwego zachowania w kontaktach z przyrodą, eliminowanie zjawiska znęcania się nad zwierzętami |
– uczestniczy w zbiórce surowców wtórnych
– potrafi segregować śmieci – wskazuje zagrożenia środowiska – rozumie przyczyny ingerencji człowieka w świat przyrody -działa na rzecz ochrony swojego najbliższego środowiska -propaguje idee ochroniarskie w najbliższym środowisku. |
VI WYCHOWANIE PROZDROWOTNE
Lp. | cel | zadania | Efekty oddziaływań/uczeń: | |
1. | Kształtowanie postaw
prozdrowotnych. |
– wzbogacanie wiedzy dotyczącej zdrowego i higienicznego trybu życia ( również w odniesieniu do zasad obowiązujących podczas rygoru sanitarnego związanego z epidemią COVID-19 )
– kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie – wskazywanie szkodliwości hałasu i dłuższego w nim przebywania – kształtowanie sprawności fizycznej -promowanie racjonalnego rozkładu dnia: sen, czas poświęcony na naukę i wypoczynek. -ukazywanie znaczenia czynnego wypoczynku na świeżym powietrzu |
|
|
2. |
|
-prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego | – zna podstawowe zasady bezpieczeństwa na drodze | |
3. | Zapoznanie z zasadami
udzielania pierwszej pomocy. |
– przeszkolenie uczniów | -wie jakie czynności należy wykonać, by ratować życie drugiego człowieka
– zna numery alarmowe |
|
4. | Profilaktyka uzależnień. | – informowanie o zagrożeniach:
nikotyna, narkotyki, dopalacze, alkohol, leki, środki dopingujące, choroby psychiczne – poznawanie prawnych, społecznych i ekonomicznych skutków używania środków odurzających – informowanie o możliwości uzyskania profesjonalnej pomocy |
– zna konsekwencje zażywania używek na własne i cudze zdrowie
– rozróżnia substancje trujące i niebezpieczne dla zdrowia – zna konsekwencje działania zagrożeń – wie, gdzie zwrócić się o pomoc |
|
5. | Uświadamianie uczniom i rodzicom skutków nadwagi a niekiedy otyłości wśród dzieci. | – przekazywanie aktualnych informacji na temat zaburzeń odżywiania
|
– zna zjawiska oraz konsekwencje fizyczne, psychiczne oraz zdrowotne omawianych zaburzeń
– wie, jak otrzymać pomoc nie tylko dla siebie ale także dla innych |
|
6. | Współpraca z rodzicami w zakresie profilaktyki uzależnień i
działań prozdrowotnych. |
|
– rodzic stara się rozwiązywać problemy wychowawcze
– prowadzi rozmowy z pedagogiem, wychowawcą – szuka i czyta literaturę – poszerza swoją wiedzę |